#1 Voorkom drempels

Voorkom dat mensen hoge drempels moeten nemen, of zelfs voor verrassingen komen te staan. Hoge verzendkosten pas zichtbaar bij het afrekenen is zeker reden om af te haken! Lange levertijden, genoeg reden om iets anders te zoeken. Account aanmaken voor de bestelling? Laat maar dan.

Het aankoopproces moet van A tot Z zo laagdrempelig, en doorzichtig mogelijk zijn.

#2 Hoeveel kost het?

Hoeveel kosten jouw producten eigenlijk? Ben je marktconform? Of beter nog, ben jij de prijsvechter op de markt? Prijs is één van de belangrijkste koopmotieven voor potentiële klanten.

Misschien kan je aan de prijs niks veranderen, maar misschien kun je wel iets met acties, abonnementen, of verzendkosten.

#3 Ben wie je bent

Wees maar jezelf, er zijn al genoeg anderen. Als jouw product, of webshop, opgaat in de massa levert dat je zeker niet meer verkopen op. Wat onderscheid jou van je concurrenten? Kies een eigen kleur, maak een eigen logo, creëer een eigen identiteit.

#4 Binnen drie stappen

Klanten proberen op het internet snel iets te vinden, met nadruk op snel. Als ze op jouw webshop komen en verdwalen in de navigatie, of duizenden producten die je aanbiedt heb je meer kans op een verloren klant.

#5 Selling points

Licht goed uit wat jou anders/beter maakt dan je concurrenten. Kan jij binnen 24 uur leveren? Ben je de goedkoopste? Heb je al 20 jaar ervaring?

Maar denk ook eens aan verkoopstimulerende selling points: gratis verzending vanaf €100,-!

#6 Geef je klant vertrouwen

De meeste hebben inmiddels de reclames wel gehoord over ‘nepshops’. Jouw klanten dus ook. Laat duidelijk zien dat jij een legitieme webshop bent.

Dit kan bijvoorbeeld al door het toevoegen van adresgegevens, een telefoonnummer, goede klantenservice of een keurmerk.

#7 Sociale media

Eén van de meest basale communicatieregels is: communiceer daar waar je publiek is. En dat is natuurlijk niet anders voor een webshop. Als jouw producten niet vindbaar zijn waar het grootste deel van jouw publiek is.. tja.. gemiste kans!

#8 Duurt lang!

Ik heb het al een keer genoemd: mensen zoeken snel iets op internet. Zorg dat de laadtijd van jouw webshop daarop aangepast is. Eén seconde laadtijd zou echt heel mooi zijn, maar helaas vaak niet reëel. Mik op een laadtijd tussen de 1 – 3 seconde.

Wist je dat klanten na ongeveer 8 seconden al denken dat je webshop helemaal niet werkt?

#9 Klantenservice

Neem de onzekerheid bij je klanten weg. Wat als het product niet past, of kapot is, of simpelweg niet is wat je dacht dat het was? Een duidelijke, simpele klantenservice kan deze vragen wegnemen.

Voorkom hierbij lange, saaie wetteksten en probeer ze zelf al te vertalen naar ‘gewone mensen’-taal.

#10 Producten spelen de hoofdrol op een webshop

Supertof dat je bij je webshop ook blogt, of gebruik maakt van een e-mailmarketing opt-in! Maar het is en blijft een webshop, en die moet producten verkopen. Maak duidelijk onderscheid in hoofd- en bijzaken.

Oké, nog eentje extra van mij: geniet ervan, en blijf er mee bezig!
Een webshop staat niet stil, en er kan altijd iets nog beter.
Heb jij je SEO al op orde? Marketing voor jouw producten? Andere kleuren/afbeeldingen misschien beter? Etc. etc.

Sparren over optimalisering? Of je eigen webshop beginnen?

Designer // Webdeveloper // Support

Zoals je kan zien is mijn naam Remco en sinds begin 2017 werkzaam bij Webplace4u. Daar houd ik mij bezig met allerlei design, advies en support. Ik ben geboren in Arnhem, en mijn hele leven al woonachtig in Renkum. Ooit begon ik mijn carrière op de basisschool, en na een aantal vervolgopleidingen en verschillende banen ben ik nu hier. Ik heb veel verschillende vakgebieden mogen ervaren waaronder horeca en onderwijs. Van deze tijd heb ik ontzettend veel geleerd en dit is ook grondslag geweest voor mijn huidige studie. Ik studeer namelijk Communicatie en Multimediadesign, en dit doe ik met veel plezier! Ik geef je dan ook graag advies over jouw website of sociale media.