Elke dag een stap naar perfectie

Een website is een project

Nadat wij een website opleveren staat hij vaak, helaas, jarenlang stil. Een online baken van informatie en functionaliteit. Maar het internet is een dynamisch speelveld, elke dag is anders. Nog meer geldt hier het gezegde “Stil staan is achteruitgaan”.
Een website kan vaak toch aan verschillende kanten geoptimaliseerd worden. We kennen het allemaal het verhaal over SEO-optimalisatie, maar er is veel meer mogelijk.
Heb je bijvoorbeeld wel eens gekeken naar de teksten van jouw call-to-actions? Of gewisseld tussen foto’s of kleuren? Of misschien zelfs de plaatsing van jouw contactgegevens?

Onderwerpen voor testen/evaluatie

Ik heb net al een paar onderwerpen aangesneden, maar de kansen zijn legio.
Bepaalde kleuren hebben een positief effect op de verkopen, of offerte-aanvragen. De lengte van jouw contactformulier staat één op één met het aantal contactformulieren wat wordt ingestuurd. Jouw doelgroep heeft bepaalde voorkeuren, en is bepaalde dingen gewend. Hoe meer je daar bij kunt aansluiten, hoe beter!
Heel kort door de bocht kijk je vaak naar de volgende dingen:
• Plaatsing
• Kleur/afbeelding
• Inhoud

Hoe werkt dat?

Het belangrijkste om te testen is een doel, wat je wil weten of proberen.
Ons meest gebruikte thema (Divi) ondersteunt bijv. A-B testing.
Dit houdt simpelweg in dat je twee (of meer) mogelijkheden naast elkaar legt. Maar naast elkaar legt voor wat? Het aantal paginabezoeken is niet afhankelijk van de inhoud van die pagina, het zoekverkeer op jouw site is niet afhankelijk van de kleur van jouw call-to-action.
Maar het aantal kliks op de knop “Vraag een vrijblijvend gesprek aan” is wel inherent aan de plaatsing, kleur, en tekst op diezelfde knop.

Wat zijn de mogelijkheden?

Testen is meestal een lange-termijn planning, ongeacht welke testmethode je wilt gebruiken. Er is een hele waterval aan mogelijke testmethodes, maar vaak zijn het dure woorden en weinig geschikt voor kleinere websites.

Wat kan wel met een kleinere website?

Peer review – Laat andere mensen naar jouw site kijken, laat ze de site proberen. Waar lopen ze tegenaan, wat vinden ze logisch en wat niet? Iets wat jij geweldig vindt, kan een klant wel vreselijk vinden.

User testing – Iets meer gestructureerd dan een peer review; je nodigt een aantal klanten/gebruikers uit en je geeft ze doelgerichte opdrachten. “Koop product A” of “Ik wil een product retourneren, kan dat? En hoe?”. Je kan deze gegevens dan bijvoorbeeld gebruiken door een schermopname te maken, of met deze mensen in gesprek te gaan.

A-B testing – Ik heb hem net al een keer als voorbeeld gebruikt. Je stelt een concreet doel vast, en maakt een aantal variaties. Je maakt bijvoorbeeld een call-to-action met 3 verschillende teksten, of 3 verschillende kleuren. Je kijkt dan na een tijd hoeveel de knop is gebruikt en hoeveel klanten deze variant hebben gezien.

Heatmap – Een heatmap is een opname van jouw website waar vooral muisklikken worden geregistreerd. Het geeft je inzicht in waar jouw klanten wel, of juist niet, klikken. Klikken ze bijvoorbeeld vaak op iets wat geen link is? Wellicht is de opmaak dan verwarrend.

Ook voor kleinere websites zijn er nog meer mogelijkheden, meer om zo op te noemen. Maar begin eens met een kleine eerste stap, vraag je zelf eens kritisch af wat misschien anders kan. Waar stoor jij je aan? Of wat kan misschien duidelijker?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *