Geen doel, geen resultaat

Geen doel, geen resultaat

Geen doel is altijd mis

Kan jij je voorstellen hoe het zou zijn om een voetbalwedstrijd te spelen zonder goals? Of een golfwedstrijd zonder hole? Het zou aanzienlijk minder interessant zijn, en behoorlijk doelloos (letterlijk).
Nou lijken een sportwedstrijd en een website weinig met elkaar gemeen te hebben, maar dat aspect wel. Jouw website zonder duidelijk doel is kansloos in al het digitale geweld op het internet.

Mijn doel is harstikke duidelijk

Een website, of webshop, kan een legio aan doelen hebben, helemaal afhankelijk van hoe belangrijk jouw website is binnen jouw bedrijfsstructuur. Is het een ‘verplichting’ geweest of is de website het fundament van jouw (online) activiteit?
Een webshop lijkt het makkelijkste, eenduidige verhaal; een webshop verkoopt producten. Het doel van een webshop is dus zoveel mogelijk producten verkopen, of niet? Er zijn ongetwijfeld producten die jij liever verkoopt dan andere omdat de marge beter is, het minder werk is, je meer voorraad hebt etc.
En een webshop in catalogusmode, bijvoorbeeld met enorme industriële installaties, of werktuigen verkoopt helemaal niet. De ‘webshop’ is dan een informatiepunt voor bestaande, en nieuwe, klanten.

Welke doelen heb ik dan?

Je ziet dat het vaak niet zo zwart-wit is als je in eerste instantie zou verwachten. Want wat doet jouw website nou eigenlijk? Een paar mogelijkheden:
• Informatie geven
• Kennisbank
• Offerte aanvragen
• Contact opnemen
• Producten verkopen
• E-mailadressen verkrijgen
Kan jij het doel van jouw website makkelijk vinden?
Zo ja, super! Dikke kans dat jouw (potentiele) klanten dat dan ook kunnen.
Niet echt? Jammer natuurlijk, maar niet onoplosbaar.