Wat doen zoekwoorden met een SEO tekst?

Zoekwoorden bevorderen de vindbaarheid van je website. SEO staat voor Search Engine Optimization. Of in het Nederlands, zoekmachine optimalisatie. Internetgebruikers vinden de meeste websites die ze bezoeken (65%) vinden via een zoekmachine. De meest gebruikte (95%) en bekendste zoekmachine is Google. Je website Google-proof maken is dus bijzonder belangrijk, wil je hoog scoren in de Google lijst. Hiervoor zijn een paar dingen nodig. Eén van de belangrijkste behandel ik in onderstaand blog. Het gebruik van de juiste zoektermen in een SEO tekst.

Zoekwoorden verzamelen

Een SEO tekst bestaat uit een paar heel belangrijke pijlers. Om te beginnen bevat een goed vindbare SEO tekst een aantal zoekwoorden (keywords). In mijn geval zullen mensen ‘website Renkum’ of ‘website Bennekom’ intoetsen als ze op zoek gaan naar een webdesigner in die plaatsen. Maar er zijn meer woorden op Webplace4U van toepassing. Die verzamel ik per relevante pagina en zorg dan dat er om die zoekwoorden een informatieve webtekst wordt geschreven.

Zoekwoordenonderzoek naar jouw product

Zoek dus naar zoekwoorden die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Ga bij jezelf na waar mensen naar vragen als ze je benaderen. Of vraag vrienden en collega’s welke woorden ze gebruiken als ze op zoek gaan naar jouw product. Ook via Google’s zoekwoordenplanner kun je zoekwoorden vinden en dan zijn er nog veel meer andere hulpmiddelen. Maar pas op! Google wordt steeds slimmer. Metsel niet je hele pagina dicht met zoekwoorden. Het gebruik van teveel keywords in een pagina kan ook door Google worden bestraft.

Staar je niet blind op de keywords alleen

Schrijf zo natuurlijk mogelijk. Relevante informatie is belangrijk, niet alleen de focus op het keyword. De bezoeker wil immers iets weten, of worden overtuigd van het belang van jouw product. Vermijd bekende informatie en open deuren. Jouw pagina moet iets extra’s toevoegen aan wat er al op het web te vinden is. Dat is een van de zaken waar Google graag naar kijkt en ook graag beloont met een hogere waardering.

Gebruik synoniemen voor je zoekterm

Maak gebruik van synoniemen en wed niet op een paard. Meerdere mensen maken immers gebruik van verschillende termen als ze op het internet naar iets op zoek gaan. Vind je het zelf moeilijk om de juiste synoniemen te vinden, dan kun je met synoniemen.net een heel eind komen. Bovendien bevordert het gebruik van veel verschillende zoektermen de leesbaarheid van je tekst. Ook dat is iets waar Google je voor beloond.

Je zoekwoorden technisch inzetten

Gebruik die zoektermen ook in de koppen van je tekst en in je url. Het liefst zo veel mogelijk naar voren geplaatst in de zin, tekst of alinea. Gebruik meervoud en enkelvoud van die termen en zorg voor zoveel mogelijk diversiteit. Neem de keywords op in de links naar andere sites en gebruik ze uiteraard in de metadescriptie, de wervende zin die je als eerste ziet als je de zoekresultaten van Google bekijkt.

Zoekwoorden klein onderdeel met grote impact

Zoekwoorden lijken dus een klein onderdeel van het technisch vindbaar maken van je website, maar hebben een grote impact. En er komt veel bij kijken om ze goed in je tekst te verwerken. Het schrijven van een goede webtekst en het onderzoek doen naar de juiste zoektermen is dus vakwerk. Maar met de goede tips en een beetje creativiteit kun je zelf al een heel eind komen. Heb je hulp nodig dan kun je altijd de specialisten bij Webplace4u inschakelen.

Profielfoto Arjan Marsman

SEO Specialist // Webdeveloper // Programmeur

Mijn naam is Arjan Marsman en ik ben eigenaar van Webplace4u. Ik ben afgestudeerd op HBO niveau als programmeur, daarnaast heb ik mij door vele cursussen, workshops en masterclasses ontwikkeld tot een volwaardig webdesigner. Mijn passie zit hem vooral in het zorgen voor succesvolle websites en maatwerk. Ik ben gespecialiseerd in het verbeteren van de vindbaarheid en het optimaliseren van de websites zodat de bestellingen en aanmeldingen toenemen. Dit doe ik door verschillende neuromarketing technieken toe te passen.