In den beginne..

Je hebt je eigen webshop, of overweegt er één te (laten) bouwen; super leuk!
Maar wat als na de eerste paar weken, of maanden, de nieuwigheid er af is en de verkopen tegenvallen? Niet meteen opgeven, er is nog van alles te proberen.
Een hele tijd geleden, toen ik nog op de middelbare school zat, volgde ik economie-lessen. Sterker nog.. ik heb er zelfs examen in gedaan (met succes!). Dat maakt mij absoluut geen econoom, en zeker geen bedrijfskundige, of bedrijfsanalist. Maar één ding kan ik mij nog goed herinneren van mijn toenmalige docent:
TO = P x Q of Totale omzet = prijs x afzet

de P van prijs

Deze lijkt het meest voor de hand liggend, knal de prijs omhoog en je verdient meer.
Maar zoals in onze eerdere blog omschreven is prijs één van de belangrijkste koopmotieven, die prijsstijging kan je dus wel eens klanten gaan kosten. Maar hoe heb je dan wel invloed op de prijs?
De prijs van jouw producten zijn (normaal gesproken) niet uit de lucht komen vallen, er is een opbouw. Een blikje drinken van €1,- bestaat bijvoorbeeld uit:
– 0,50 productiekosten
– 0,15 shipping
– 0,20 BTW
– 0,15 winstmarge
Op deze manier kun je ook jouw producten onder de loep nemen. Stel wij produceren handgemaakte knuffelkonijntjes, en we kijken naar bovenstaande 4 factoren, voor het gemak.
Productiekosten: kan ik meer knuffels per uur maken? Of kan ik ze goedkoper inkopen? Misschien kan ik deelproducten kopen?
Shipping: Welke maatschappij gebruik ik nu om mijn pakketje te versturen? Kan het goedkoper? Kan ik de pakketje kleiner maken? Kan ik goedkoper verpakkingsmateriaal gebruiken?
BTW: Jammer… hier kan niets mee.
Winstmarge: Als je de winstmarge iets naar beneden zet, verdien je minder per stuk maar misschien meer in totaal. Goedkope producten verkopen makkelijker dan dure, als jij niet de goedkoopste bent omdat je winstmarge in de weg zit; kan het goed dat je klanten voor de concurrent gaan.

de Q van… Afzet

Eigenlijk de Q van quantity, maar voor het gemak afzet.
De afzet is het totaal aantal verkochte producten, en hoe meer verkopen hoe meer omzet.
Er zijn legio opties om de afzet te verhogen, te veel om op te noemen.
Maar we noemen graag een paar overkoepelende strategieën:
– Meer bezoekers op jouw webshop (meer klanten, meer kansen)
– Terugkerende verkopen (abonnement, punten sparen, korting op volgende bestelling etc.)
– Verhogen waarde winkelmandje (gratis verzenden vanaf ..; korting vanaf ..; impulsaankopen)
– Verhogen conversie webshop (minder afhakers bij de kassa)

En hoe doe ik dat concreet?

Die lijst met mogelijkheden is enorm, en erg afhankelijk van jouw soort producten.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan Google Shopping, actief zijn op social media, talloze vormen van (betaalde) marketing, SEO, SEA, testing van de webshop.
Veel minder voor de hand liggend, maar misschien wel het belangrijkste:
Creëer waarde voor jouw klant, bestaand of nieuw.
Zorg voor instructieboekjes op de site, een maattabel bij kleding, leuke sfeerfoto’s van knuffeldieren, pakketaanbiedingen, bloggen, tips en tricks, enzovoorts.
“Find a way to add more value than anyone else does”
Tony Robbins,
Amerikaanse coach, spreker en schrijver.

Ik wil meer uit mijn webshop!

Designer // Webdeveloper // Support

Zoals je kan zien is mijn naam Remco en sinds begin 2017 werkzaam bij Webplace4u. Daar houd ik mij bezig met allerlei design, advies en support. Ik ben geboren in Arnhem, en mijn hele leven al woonachtig in Renkum. Ooit begon ik mijn carrière op de basisschool, en na een aantal vervolgopleidingen en verschillende banen ben ik nu hier. Ik heb veel verschillende vakgebieden mogen ervaren waaronder horeca en onderwijs. Van deze tijd heb ik ontzettend veel geleerd en dit is ook grondslag geweest voor mijn huidige studie. Ik studeer namelijk Communicatie en Multimediadesign, en dit doe ik met veel plezier! Ik geef je dan ook graag advies over jouw website of sociale media.