Share on facebook
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on email
Email

Wat is conversie eigenlijk?

Wat is conversie?

We hebben het over een conversie als een klant het doel van jouw website behaalt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanvragen van een offerte, inschrijven voor een nieuwsbrief, of een aankoop in jouw webshop. Deze conversie is niet alleen beperkt tot jouw website, maar ook jouw nieuwsbrieven, sociale media, en advertenties; maar voor deze blog beperken wij ons even tot de website/webshop.
Als we het hebben over conversie praten we eigenlijk altijd over een percentage. Hoeveel procent van het totaal aantal bezoekers heeft het doel behaald? Wanneer bijvoorbeeld 1000 mensen jouw webshop bezoeken, en daar komen 20 bestellingen uit is de conversie 2%.

Aantal behaalde doelen / aantal bezoekers x 100% = conversie

Hard of zacht

Soms worden twee verschillende soorten conversie genoemd, harde conversie of zachte conversie. En eigenlijk is het verschil heel eenvoudig! Levert het je direct geld op? Dan spreken we van harde conversie. Bijvoorbeeld een aankoop in jouw webshop, of een inschrijving voor een online cursus.
Voorbeelden van zachte conversie zijn een inschrijving voor de nieuwsbrief, een offerte-aanvraag, of een opgestuurd contactformulier. Acties, of doelen, waarmee niet direct (maar hopelijk wel indirect) geld in het laatje komt.

Wat is mijn conversie?

Conversie kun je op verschillende manieren meten, maar één van de meest gebruikte hulpmiddelen is Google Analytics. Dit is het systeem wat de bezoekers op jouw website/webshop vastlegt, en nog veel meer interessante gegevens. Bijvoorbeeld waar jouw bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bekijken, en hoelang ze op jouw site zijn geweest.
Ook bij conversie kun je proberen te verbeteren door te testen. Veel grote bedrijven zijn hier constant mee bezig, en voeren grootschalige onderzoeken uit. Denk bijvoorbeeld aan CoolBlue of bol.com.

Conversie met een kleine website

De hiervoor genoemde bedrijven hebben duizenden bezoekers per dag, dat is lekker testen. Een kleine aanpassing kan op 100.000 bezoekers misschien een stijging van 2294 conversies naar 2298 conversies teweeg brengen. Maar heb je een minder bezochte website met 50 bezoekers per dag,.. dan kan het jaren duren voor je duidelijk resultaat ziet.
Daarom hanteren we een aantal overkoepelende ‘regels’:
• Test één ding tegelijk
Als je veel aspecten tegelijk verandert kun je achteraf nooit bepalen wat positief, en wat negatief heeft gewerkt. Niet heel erg handig dus.
• Test grote veranderingen
Een uitroepteken achter jouw “Bestel nu” knop is een mini-aanpassing, en zal weinig invloed hebben op conversie. Maar diezelfde knop groen maken in plaats van rood kan best wat opleveren!
• Kijk ook naar kleine conversies
Een product kopen is niet het enige teken van interesse. Zoekt jouw klant de informatie over levertijd op, of zitten ze lang op een pagina? Daar zit waarschijnlijk een positieve intentie achter.
• Zekerheid is niet alles
Voor een betrouwbaarheid van 99% heb je bijna drie keer zoveel bezoekers nodig als voor 90% betrouwbaarheid. Als je het risico durft te nemen kun je sneller resultaat krijgen, en een basis creëren om verder mee te optimaliseren.

Share on facebook
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on email
Email